Waarom juridisch je merk beschermen?

//

Jouw Jurist

En merk geeft (potentiële) klanten een bepaald gevoel, maakt je onderneming herkenbaar en geeft je bedrijf een identiteit. Bovendien motiveert je merk klanten, die zichzelf herkennen in die identiteit, om een aankoop te doen. Kortom: je merk is cruciaal voor het succes van je onderneming en verdient dus alle bescherming!

Ben je daar toch nog niet helemaal van overtuigd? Lees dan verder, hieronder bespreken we namelijk vier verschillende redenen waarom het belangrijk is om je merk juridisch te beschermen!


Wat is een merk?

Voor de duidelijkheid beginnen we met het uitleggen van wat een merk nu precies is. Veel mensen zien namelijk geen verschil tussen een merk en een logo. Een merk is echter veel meer dan alleen een naam of logo; het is een ‘teken’ dat door een onderneming gebruikt wordt om zichzelf, zijn producten en zijn diensten te identificeren. 

Dankzij dit ‘teken’ dat verschillen vormen (woorden, afkortingen, slogans, kleuren, geuren en zelfs geluiden) kan aannemen, kunnen mensen het bedrijf onderscheiden van zijn concurrenten.

Voorbeelden van sterke merken zijn McDonald’s en Apple. Bij het zien van een grote gele ‘M’ denken we namelijk allemaal meteen aan de fastfoodketen en kunnen we zelfs honger krijgen, net zoals een appel waar een stukje uitgebeten is ons meteen herinnert aan het Amerikaans technologiebedrijf Apple.

Vier redenen waarom jij jouw merk juridisch moet beschermen

Je weet nu wat een merk is, maar begrijpt nu nog steeds niet waarom je het zou moeten beschermen. Geen zorgen, daar komt hieronder verandering in!

Een juridisch beschermd merk is geld waard

Zoals we je al eerder vertelden, kan een merk bepaalde gevoelens opwekken bij je potentiële klanten en ervoor zorgen dat ze zich kunnen identificeren met je bedrijf. Hierdoor zijn ze sneller geneigd om een van je diensten te gebruiken of een product van je te kopen. Je merk is dan ook het investeren waard en waardevol voor je onderneming.

Daardoor is een beschermd merk letterlijk een meerwaarde voor je bedrijf; als je ooit te maken krijgt met investeerders of je onderneming wilt verkopen zorgt merkwaarde  immers voor een grotere financiële waarde van je bedrijf.

Een beschermd merk voorkomt  ‘na-apers’

Bescherm je jouw merk niet? Dan kan eender wie je merk en bedrijf nadoen. Dat zorgt voor verwarring onder je klanten waardoor sommigen onbewust overstappen naar je ‘na-apende’ concurrentie. Is de kwaliteit van het werk of de producten die deze concurrentie levert lager dan bij jou? Dan zou je zomaar reputatieschade kunnen oplopen.

Een beschermd merk biedt zekerheid en rust

Als je jouw merk niet juridisch laat beschermen en registreren weet je nooit zeker of je het wel mag gebruiken; zonder registratie kan de houder van een beschermd merk je op elk moment aanspreken en verdenken van piraterij. Heb je daadwerkelijk een inbreuk gepleegd en blijkt hij/zij dus gelijk te hebben? Dan moet je een grote schadevergoeding betalen. 

Gun jezelf dus rust en zekerheid door je merk juridisch te laten registreren en beschermen. Zo kun jij al jouw tijd en energie steken in hetgeen dat je graag doet: ondernemen.

Een beschermd merk schrikt concurrenten af 

Als je jouw merk juridisch laat registreren en beschermen kun je het Ⓡ-teken gebruiken. Zo laat je aan je concurrentie zien dat je juridisch kunt optreden tegen inbreuken en piraterij. Dat schrikt die concurrenten natuurlijk af waardoor ze voortaan altijd zullen opletten dat ze je niet nadoen. Bovendien wekt het Ⓡ-teken ook vertrouwen op bij je potentiële klanten.

Bescherm je merk registreer

Conclusie

Een beschermd merk zorgt voor zekerheid en rust,  afschrikking van je concurrenten, een grotere financiële waarde van je bedrijf en voorkomt piraterij. Kortom: een beschermd merk is een sterk merk! 

Als ondernemer is het dan ook cruciaal om je merk juridisch te laten beschermen. Dat is uiteraard makkelijker gezegd dan gedaan. Maar geen paniek, bij Jouw Jurist zijn we hierin experts en helpen we je dus graag verder!

Geef een reactie